Handledarkurs!

Nu börjar verkligen barnen bli stora för tydligen är de så stora att de nu ska ut i trafiken o köra BIL!!!
På min tid var det ju bara på med den gröna skylten och ut o köra men nu måste vi vuxna sitta på kurs för att få vara handledare, men jag får säga att jag tycker kursen var helt ok även om den gjorde att jag var tvungen att gå upp 7.30 på en lördag...
Anledningen till att den blev bra står nog läraren mycket för, för han hade ett gott humör och berättade många lustiga episoder ur hans vardag, fattar ni han kör med galningar varje dag!!!! Måste passa på att berätta en historia som han berättade. Han berättade den för att visa att det finns lite nya saker som ingår i utbildningen nämligen egna slutsatser, alltså efter en körning så ska man tänka på varför man gjorde som man gjorde och om det var bra eller dåligt......nåväl han berättade om en kille som inte hade kört så speciellt mycket men den här gången skulle han få köra lite mer själv på en lugn o fin gata utan att läraren sa till hela tiden vad han skulle göra för så långt hade han kommit så han skulle få prova detta och så skulle man då efteråt prata om val och metoder som eleven gjort under körningen.
Eleven börjar och starten går bra MEN han kör och kör och kör o han växlar aldrig utan han kör rejält fort på ettans växel, så fort att det börjar närma sig rött på varvräknaren och nu tänker läraren att nu kan jag nog inte vara tyst längre utan han skriker(för det låter så enormt mycket att det går inte att prata vanligt) att nu tror jag bestämt att du ska växla......ja just de ja säger eleven och får in tvåan och det bir ett litet skutt men allt går ganska bra, eleven känner ganska snart att det är nog dags att få in trean och han lyckas bra med det o läraren tänker att detta ska jag berömma efteråt vid analysen att han hörde att det var dags att byta växel. efter ett litet litet tag ( de är nu uppe i 50km/h) så börjar han återigen att ta i växelspaken och till sin fasa märker läraren att eleven försöker få in ettans växel men motorn är ju gjord så att den ska inte vilja ha ettans växel vid så höga hastigheter så läraren är inte så orolig MEN killen är stor o stark o vid tredje försöket lyckas han få i ettan!!! Det som händer är att säkerhetsbältena sträcks precis som vid en olycka och hela bilen hoppar, läraren säger att jag tror vi kör in till kanten och stannar här......
Jaha säger läraren nu ska vi utvärdera lite.....du körde väldigt länge på ettan....jo det blev ju lite för länge höll eleven med om, ja men sedan blev det ju bättre och du var duktig upp där till treans växel men vad hände då undrar läraren?
Jo säger eleven, jag kände att jag kört lite länge på treans växel så att det var dags för en annan men då visste jag in vilken jag skulle ta och då tänkte jag som så att ettans växel var det ju längesedan jag hade!!!!! :-)
Alltså tack gode gud för att jag sitter bakom en dator och drar lite streck för det där hade jag inte fixat.....MEN det var ju fantastiskt roligt att höra om det men tänk er att sitta bredvid och uppleva det live o dessutom veta att om en liten stund ska man ut med en elev igen!!! Puh.....
Ja nu har ni fått en liten historia direkt från det verkliga livet!!! Ha en bra lördag!


Kommentarer
Postat av: Mia

jag är handledare åt min syster. Jag var den yngsta som var på kursen. Hade precis haft körkort i fem år då=)

2009-04-18 @ 21:36:13
URL: http://spaaniz.blogg.se/
Postat av: Mia

syrran har ju kört ett tag nu, men det vill sig inte på uppkörningen. men nu ska hon iallafall ta några sista lektioner innan uppkörningen i maj. Visst är det lite otäckt att bara sitta med bredvid. Man känner sig så oskyddad tycker jag. Skulle allt velat haft en egen lite fotbroms på passagerarsidan.

2009-04-19 @ 16:10:31
URL: http://spaaniz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0